Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/116266
Title: Die Rolle der CD16+ Monozyten bei koronarer Herzerkrankung
Author(s): Höpfner, Florian MartinLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Hofmann, BrittLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Schlitt, AxelLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Schulze, Christian
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2023
Extent: 1 Online-Ressource (III, 76 Seiten, Seite IV-V)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2023-08-22
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1182224
Abstract: Einleitung: Ziel der Studie war eine Untersuchung der gängigen Monozytensubpopulationen hinsichtlich der prognostischen Aussagekraft bei Patienten mit KHK. Methodik: 1000 Patienten mit dokumentierter KHK wurden prospektiv eingeschlossen, die Monozytensubpopulationen aus dem Vollblut quantifiziert. Es wurde ein kombinierter primärer Endpunkt aus kardiovaskulärem Tod, nichttödlichem Myokardinfarkt und nichthämorrhagischem nichttödlichem cerebralem Insult definiert. Ergebnisse: Im Nachbeobachtungszeitraum (Median 68,4 Wochen) erreichten 134 Patienten den primären Endpunkt. In der Ereignisgruppe zeigten sich im Vergleich der Tertile der klasssichen Monozyten in einer multivariablen Cox-Regression mehr Ereignisse in den höheren Tertilen (HR: 1,646 (KI: 1,005-2,699); p=0,048). Die anderen Subpopulationen zeigten keinen Unterschied. Schlussfolgerung: Eine erhöhte Anzahl an klassischen Monozyten ist mit einer erhöhten Rate des primären kombinierten Endpunktes bei Patienten mit KHK assoziiert.
Introduction: The aim of the study was to investigate the common monocyte subpopulations with regard to their prognostic significance in patients with CHD. Methods: 1000 patients with documented CHD were prospectively included, the monocyte subpopulations were quantified from full blood samples. A composite primary endpoint of cardiovascular death, nonfatal myocardial infarction, and nonhemorrhagic nonfatal cerebral insult was defined. Results: During the follow-up period (median 68.4 weeks), 134 patients reached the primary endpoint. In the event group, a comparison of tertiles of classical monocytes in a multivariable Cox regression showed more events in the higher tertiles (HR: 1.646 (CI: 1.005-2.699); p = 0.048). The other subpopulations showed no difference. Conclusion: Increased classical monocyte counts are associated with increased rates of the primary composite endpoint in patients with CHD.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/118222
http://dx.doi.org/10.25673/116266
Open Access: Open access publication
License: (CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0(CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0
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