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Title: Das Zervixkarzinom in Subsahara-Afrika : eine multinationale populationsbasierte Kohortenstudie zu Therapiequalität und Überleben
Author(s): Griesel, MirkoLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Kantelhardt, Eva JohannaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Vordermark, DirkLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Aktaş, BahriyeLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2024
Extent: 1 Online-Ressource (1 Band (verschiedene Seitenzählungen))
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2024-06-13
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1188242
Abstract: Einführung: Für das Zervixkarzinom wurde die Leitlinienadhärenz bei der Krebsbehandlung (CDT) erfasst. Methoden: Retrospektive Längsschnittstudie mit zufällig ausgewählten 632 Patientinnen aus 2010-1016 aus neun bevölkerungsbasierten Krebsregistern in Benin, Äthiopien, der Elfenbeinküste, Kenia, Mali, Mosambik, Uganda und Simbabwe. Ergebnisse: 15,8 % erhielten eine CDT mit kurativem Potenzial. CDT ohne Heilungspotenzial oder gar keine dokumentiert bei 22 %; bei 15,7 % wurde Stadium IV diagnostiziert; bei 35,1 % gar kein Krankenaktenfund. CDT mit kleineren oder größeren Leitlinienabweichungen waren mit einem etwas niedrigeren, CDT ohne kuratives Potenzial und keine CDT mit einem deutlich schlechteren Überleben verbunden. Schlussfolgerung: Der mangelnde Zugang zu Diagnostik und Therapie ist erschreckend. Investitionen in Infrastruktur und Personal sind notwendig. Für die Praxis gibt es möglicherweise akzeptable Abweichungen in der CDT, während andere vermieden werden sollten.
Introduction: We have assessed guideline adherence of cancer-directed therapy (CDT) on individual patient level. Methods: For this observational retrospective longitudinal study, we randomly sampled 632 patients from 2010-1016 from nine population-based cancer registries in Benin, Ethiopia, Ivory Coast, Kenya, Mali, Mozambique, Uganda, and Zimbabwe. Results: 15.8 % received CDT with curative potential. CDT without curative potential or not documented at all 22 %; 15.7 % were diagnosed with stage IV, records could not be traced in 35.1 %. CDT with minor and major guideline deviations were linked to slightly lower OS. CDT without curative potential and no CDT were associated with substantially worse survival. Conclusion: This highlights lack of access to diagnostic and treatment services. Investments in infrastructure and personnel are necessary to improve OS. Regarding clinical practice, there might be acceptable variations of CDT while others should be avoided.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/118824
http://dx.doi.org/10.25673/116864
Open Access: Open access publication
License: (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0(CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0
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