Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/1833
Title: Einfluss verschiedener Faktoren auf die Diagnosegeschwindigkeit bei akuter Lungenembolie in einer modernen Notaufnahme
Author(s): Bandzauner, Rebekka Elene
Referee(s): Müller, Lutz Peter, PD Dr.
Scheller, Christian, PD Dr.
Ripol, Christina, PD Dr.
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2016
Extent: 1 Online-Ressource (61 Blätter = 0,60 MB)
Type: Hochschulschrift
Type: PhDThesis
Exam Date: 2016-09-27
Language: German
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-18324
Abstract: Patienten mit akuter Lungenembolie profitieren von einer schnellen Diagnostik und Therapieeinleitung. Diese retrospektive Arbeit umfasst 241 Patienten mit symptomatischer Lungenembolie. Patientendaten wurden hinsichtlich Faktoren untersucht, die einen bedeutsamen Einfluss auf die Zeitspanne zwischen Krankenhausaufnahme und CT-Untersuchung haben. Die Patienten wurden anhand ihrer Diagnosezeit (DZ) einer von drei Gruppen zugeteilt: kurze DZ ≤2h; intermediäre DZ >2 und ≤12h; lange DZ >12h. In der multiplen Regressionsanalyse waren Tachykardie, Aufnahme während der Tagesschicht, akut aufgetretene Dyspnoe und hohe Thrombuslast mit einer kurzen DZ assoziiert. Patienten mit DZ >12h waren älter, wiesen eine verlängerte linksventrikuläre Achse und Komorbiditäten (COPD) auf. Hohes Alter, COPD und geringe Thrombuslast repräsentieren signifikante und unabhängige Einflussgrößen, die mit einer Diagnoseverzögerung einhergehen.
Patients with pulmonary embolism benefit from rapid diagnosis and treatment. This retrospective study included 241 patients with symptomatic pulmonary embolism. Patients´ records were reviewed to identify factors that affect the time between admission at the emergency ward and diagnosis ofPE. Patients were assigned in 1 of 3 groups according to their time to diagnosis (TTD): short TTD ≤2h, intermediate TTD >2h and ≤12h; prolonged TTD >12h. Factors that significantly contribute to a short TTD in the multiple regression analysis are tachycardia, admittance at dayshift, suddenonset of dyspnea and high embolus burden. Factors that significantly contribute to a prolonged TTD are increased age, pathologic ratio of left ventricle axis and COPD. Patients with higher embolus load or tachycardia were most likely diagnosed within 2h after presentation. More efforts should be put in a faster diagnostic process in older patients and patients with COPD.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/8604
http://dx.doi.org/10.25673/1833
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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